Sunday, 13 June 2010

آنکه به ما نریده بود، کلاغ کون دریده بود

.
هفته ای گذشت دو اتفاق مهمی در سیاست خارجی و داخلی ایران اتفاق افتاد. یکی لغو تظاهرات بیست دوم خرداد از طرف آقای موسوی و دوم تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران بود. پیش از این کشور روسیه و چین همگامی با امریکا را پس می انداختدد. اما اینبار گویا شرایط تغییر کرد. هر دو کشور پیشاپیش گوشزد کردند که تحریمها باید به شیوه ای باشد که روی زندگی روزمره مردم عادی کم تاثیر باشد. این جمله را می شود این جوری تفسیر کرد که تحریم شامل اجناس معمولی نشود. من که اکنون به عنوان یک ایرانی که از اروپا به روسیه نگاه می کنم و نه از ایران، سیاست روسیه سیاست دلگی و در نهایت و بزنگاه پشت هم پیمان خود را خالی کردن است . و هیجوقت همکیشان و هم فرهنگیان خود را از نگاه دور نمی دارد. اول با فروش سلاح و چیز های دیگر جیب کشور های خاور میانه را خالی می کند و پس از آن با همکاری امریکا آن کشور را تخریب می کند. صدام و عراق گواه این دیدگاه است. روسیه با دریافت پول بی زبان نفت عراق تازی ، آن کشور را ساخت و پس از آن با پس کشیدن خود، دست امپریالیسم را برای ویران کردن عراق آزاد گذاشت. صدام اول به روسیه پشت بسته بود و وقتی نامید شد، به گه خوری افتاد که دیگر دیر شده بود. می شود آیا دیگر سیاستمداران از این اتفاق عبرت بگیرند؟ می توانست همان هنگام که در اوج قدرت بود، کم کم قدرت را تقسیم کند و با بقیه هوطنان، حداقل با انهایی که نزدیک بودند کشورش را اداره کند. ولی هم خودشان را باد دادند و هم کشور عراق را نابود کردند.
اما روسیه با اینکه پیمان دوستی با عراق بسته بود پولهای عراق را بالا کشید و آخرش هم آن شد که دیدیم. روسیه هیچوقت دوست ایران نبوده و نخواهد بود. کیست که نداند هنوز که هنوز است روسیه راه انداختن نیرو گاه بوشهر را سالهاست پس می اندازد.

Wednesday, 9 June 2010

سازمان بهداشت طراز نوین

سطح درمان و بهداشت در کشورهای جهان بسیار متفاوت است. هنگامی که درد آ مد درمان هم شروع شد و تجربه گرایی پزشکی رو به رشد گذاشت. با گذشت زمان رشد و پیشرفت پزشکی به اینجا رسیده که می بینیم. و دردناک اینکه هنوز هم در این جهان، در جایی بیماری از دسترسی نداشتن به معالجه ای پیش و پا افتاده جان خود را از دست می دهد و بر عکس در جایی دیگر سلول زنده خلق می کنند.
اما نگاهی به سازمان بهداشت و در درمان در کشور های دنیا و سنجیدن آنها با یکدیگر نشان دهنده این واقیت است که کشور شاهنشاهی دانمارک دارای بهداشت و درمان طراز نوین است. چطور؟ مهمترین اینکه شاه و گدا در همان بیمارستان معالجه میشوند. بین پزشک و بیمار هیچ پولی رد و بدل نمی شود و کاملا مجانی است. پزشک در بخش خود با لپ تاب می تواند به جواب آزمایش ها ، نمونه برداری ها، عکسبرداری ها، کشتها ، لیست دارو ها و ...که چند ساعت پیش انجام شده دسترسی پیدا کند. میتواند به ژورنال بیمار از هر کجای کشور آمده باشد با دو تا کلیک در صفحه رایانه ظاهر کند. می تواند ژورنال بیمار را که قبلا در بیمارستان ها و کلنیک های دیگر بستری و نوشته شده ببیند. بیمار نیز میتواند ژورنال خود را از رایانه خود بخواند . بیمران و پزشکان از آخرین تکنیک برخوردارند.

Monday, 17 May 2010

افول امپریالیسم امریکا

اتحاد شوروی رفت و امپریالیسم امریکا را هم با خود برد. سی سال پیش اگر کسی می گفت که اتحاد جماهیر شوروی از هم پاشیده خواهد شد ، به او می گفتند که خرد خود را از دست داده است. اکنون رقابت شدید سرمایه داران نو ظهور در روسیه، هند، برزیل، ترکیه، ایران و........ سرمایه داران کهنه و ریشه دار را در باختر به چالش کشیده است. این خواست برزیل و هند است که از اعضا دائمی سازمان ملل باشند و در مواقع ویژه حق وتو خود را به اجرا بگذارند. ایران اکنون سی سال است که امریکا را به چالش کشیده است و با سیاست های خود دایره مانور خود را بزرگتر می کند. با توافق امروز بین ترکیه، برزیل و ایران ، پیشبرد سیاست های ضد ایرانی امریکا دشوارتر خواهد شد. ترکیه نیک میداند که بدون بازار ایران بسیار لاغر خواهد شد و فقط هنگامی به این تن خواهد داد که فوری هموند اتحاد اروپا شود. هم برزیل و هم ترکیه خواهان دسترسی به انرژی هسته ای و اتمی هستند. دسترسی کشور های امریکای لاتین به بمب اتم کابوس امریکای شمالی خواهد شد. جنبش های ضد امپریالیستی کشورهای امریکای لاتین فرنهاست که ادامه دارد. از کوبا، ساندنیست ها، شیلی تا پرو و غیره.
ایران خود کشوری بسیار توانا و دارای بنیه ی مالی است. با سیا ست های درست می تواند تمام کشور های خاور میانه را دور خود جمع کند و نه تنها امنیت را در انجا نهادینه کند بلکه به پیشرفت آنها کمک کند. ایران با سقوط خاندان پهلوی به غیبت سی صد ساله خود از صحنه جهانی پایان داد و اکنون به یمن مردم آگاه و تحصیلکرده و علیرغم مشکلات فراوان می رود تا در سیاست جهانی وزنه شود. من این جمله را در بیست سال پیش در یک کتاب درسی دوره دبیرستان دانمارک خواندم که نوشته بود ایران از خواب بیدار شده است و دوباره به دنبال جایگاه ویژه خود است.
امریکا دوران سختی را می گذراند. امریکا با از دست دادن بخش بزرگی از بازار جهانی خود به چین، روسیه و کشور های نو ظهور صنعتی و جنگهای پر خرج، دیگر یال و کوپال خود را از دست داده و مانند شیری پیر و بیمار گونه است که ازعهده شگال هم بر نمی آید.

Tuesday, 11 May 2010

یونان ورشکسته و ترکیه پیروز

هنگامی که قرنها پیش ترکان قراختایی از ماوراالنهر به آناتولی امروز و مرز ایرانیان و رومیان و یونانیان آنروز کوچ کردند ، کسی فکر نمی کرد که این مردمان امپراتوری سترگ عثمانی را ایجاد کنند و تا امروز بر اریکه قدرت بنشینند. بعد از جنگ جهانگیر یکم که این امپراتوری از اوج قدرت چند درجه سقوط کرد و از فقر دلپیچه گرفت ، یونان بعد از جنگ جهانی دوم از هجوم توریست های اروپایی به وجد وشادمانی آمده بودند. و از این منظر همسایه خاوری می گفت:" خشک آمد کشتگاه من در کنار کشتگاه همسایه". اما امروز این همسایه ی باختری است که این واژه ها را به زبان می آورد. زمانی که اسکندر مقدونی به نیابت مقدونیه و یونان خاور میانه را با سم ستوران خود در نوردید نمی دانست که از آن امپراتوری بزرگ اکنون کشوری کوچک و ورشکسته بر جای خواهد ماند. اما این ترکان قراختایی از دو امتیاز بهره بردند. یکی اینکه تغییر دادن مسیر بخش زیادی از توریست های اروپا از یونان به ترکیه بود و دیگری در دست داشتن بازار بزرگ ایران. داد و ستد ترکیه با ایران آنقدر زیاد است که این یار دیرینه ناتو به صراحت و آشکارا گفت که حاظر نیست در تحریم احتمالی علیه ایران شرکت کند. سیاستمردان ترک نیک میداند که اگر راه بازرگان بسته شود بر سر ترکیه همان خواهد آمد که بر سر یونان. اما یک مثل هم هست که می گویند که جان ترک فارس به هم بسته است و مانند ناخن و انگشت هستند و جدا کردن آنها درد جگر سوز دارد.

Monday, 3 May 2010

باز هم درباره ویتامین د

با گذشت زمان و پژوهش در باره ویتامین د اهمیت آن بیشتر بارز تر می شود. در چند دهه پیش راشیتیسم مترادف بود با کمبود ویتامین در کودکان و کم شدن تراکم کلسیم در استخوان بزرگسالان . اما امروزه هر چه زمان پیش میرود نقش این ویتامین بر جسته تر می شود. پژوهش ها نشان داده که کمبود ویتامین د و پیدایش برخی سرطان ها با هم ارتباط دارد. افتادن افراد سالمند و کمبود ویتامین د با هم ارتباط تنگاتنگ دارد. اکنون این پرسش پیش آمده که کمبود ویتامین د شاید با بروز شیزوفرنی و افسردگی می شود. این پرسش هم پیش آمده که کمبود این ویتامین در هنگام بارداری ریسک بروز شیزوفرنی در کودک را میدهد. حتی گفته می شود که کمبود این ویتامین و ام اس میتواند ارتباط داشته باشد.

Sunday, 18 April 2010

رازی ، پیشرو اپیدمیولوژها

در دوره ما اپیدمیولوژی یکی از رشته های تخصصی و پژوهشی دنیای پزشکی است. رازی از دانشمندان ایرانی و نخستین اپیدمیولژ در دنیا است. گویند که خلیفه می خواست در بغداد بیمارستانی بسازد. برای تعیین مکا ن بیمارستان با اطرافیانش مشورت کرد. به ایشان گفتند که زکریای رازی از ایران شاید بتواند کمک کند. این دانشمند ایرانی را به بغداد خواستند . رازی هم که در آن زمان سرامد دانشمندان جهان بود، به پژوهش مشغول شد. بعد از گشت و گذاری در بغداد، دستور داد که گاوی را سر ببرند و هر یک ران گاو را به به یکی ازچهار گوشه شهر آویزان کردند. پس از یک هفته به مشاهده آنها پرداخت. یکی از آن ران ها کمتر گندیده بود. نتیچه گرفت که آن، مکان مناسبی برای ساختن بیمارستان باشد و آنگاه بیمارستانی آنجا بنا نهادند.

Monday, 5 April 2010

جشن سیزده بدر

در حقیقت روز سیزده بدر و یا درست تر جشن سیزده بدر روزی است که میشود آن را از منظر بزرگی و شادی بخش بودنش همتای نوروز دانست. در این روز است که همه مردم از دارا و ندار می توانند تناسایی کنند و در دامن صحرا به جشن وشادی بپردازند. زیبایی این جشن به این است که هر حتی فقیرترین خانواده ها می توانند در این جشن شرکت کنند و گلیمی در کنار جوی پهن کنند و از بهار لذت ببرند.
در باره سیزده بدر فراوان گفته اند و فراوان خواهند گفت اما مهم آن است این روز بماند و نامش هم سیزده بدر و نه روز طبیعت، برای اینکه سیزده بدر هم بار فرهنگی، تاریخی دارد و هم گویا است. واژه ی تازی هم نیست.